peel-art.nl

Over mij

Mijn naam is Vincent 'Peel' van den Hoek. In mijn kinderjaren tekende ik er al flink op los. Van kleine kriebelbeestjes in het park tot aan het weergeven van elk plantje en struik in de omgeving van mijn ouderlijk huis. In 2005 pakte ik voor het eerst een kwast beet met de intentie tot 'creëren'. Deze eerste oefening met kwast en acryl is achteraf bezien mijn eerste echte stap geweest richting de kunstenaar die ik nu ben.

 

HKU

Mijn kunstvorming is in een stroomversnelling geraakt tijdens mijn studie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) in 2008-2009. Mijn werk kenmerkt zich door lyrische streken met penseel, hand, doek en alles wat het in zich heeft een specifieke ‘indruk’ achter te laten. Wilde vegen, streken en slagen laten een krachtige indruk achter.

 

Kleurgebruik

De kleuren rood, roze, wit en zwart spelen een hoofdrol in veel van mijn werken; soms door overdaad en dan weer door een minimale maar niet te missen toets. Felgekleurde schilderijen wisselen zich af met werken die bestaan uit de duotoon zwart-wit. In mijn duotoon-werken combineer ik natuurlijke en organische componenten met industriële en door de mens gecreëerde vormen. Elke vorm wordt versterkt door het gebruik van de kleuren zwart en wit. Houtskool en Indische inkt completeren het zwart-wit palet. Mijn liefde voor meerkleurigheid blijft daarnaast sterk vertegenwoordigd.

 

Onderwerpen

In mijn vroege werk (2005-2006) stond het abstracte landschap centraal. Door de jaren heen ontwikkelde mijn werk zich tot abstract expressionisme gelardeerd met een figuratief element. Dit uitte zich tot nu toe in de abstracte weergave van bladerdaken, amorfe mensfiguren, stedelijke taferelen en de samensmelting van alle afzonderlijke onderdelen.   

 

Materiaalgebruik

Acrylverf vormt al jaren de basis in mijn doeken. Experimenten en verkenningen met uiteenlopende media zoals krijt, houtskool, spuitbus, olieverf en inkt geven mijn schilderwerken gelaagdheid. Als ondergrond gebruik ik hout, canvas, natuursteen, doek en papier.